Ga naar de inhoud

Menu
  • Home
  • Tips
    • Afspraak maken
    • Autobedrijf Oud-Beijerland
    • Exportdienstverlening
    • Auto exporteren naar buitenland
    • Auto uitvoeren naar het buitenland
    • Auto uitvoeren
    • Auto verkopen aan buitenlander
    • Auto voor export verkopen
    • Gebruikte auto kopen
    • Occasion auto
    • Verhuisgoed import
    • Voertuig export advies
    • Voertuig exporteren
    • Veelgestelde vragen
  • Export
    • Auto export
    • Tijdelijk verzekeren
    • Overige voertuigen
      • Brommer exporteren
      • Camper of Caravan exporteren
      • Motor exporteren
      • Vrachtwagen export
      • Wagen exporteren
      • Trailer of aanhanger exporteren
    • Mijn auto snel exporteren
    • Auto exporteren RDW
    • Auto export basis
    • Auto export bedrijven
    • Auto export binnen EU
      • Auto exporteren naar België
      • Auto exporteren naar Duitsland
      • Auto exporteren naar Frankrijk
      • Auto exporteren naar Spanje
      • Exporteren naar Noorwegen
    • Auto export buiten EU
    • Auto exporteren kosten
    • Occasion exporteren
    • RDW auto exporteren
    • RDW export
    • Nieuwe auto exporteren
    • Oldtimer exporteren
  • Import
    • Auto importeren Nederland
    • Auto invoeren in Frankrijk
    • Auto invoeren in België
      • Offerte opstellen
    • Nieuwe auto invoeren in België
    • Auto invoeren in Spanje
    • Auto invoeren in Zwitserland
  • Administratief
    • Auto uitvoeren BPM
    • Auto exporteren BPM
    • Auto vrijwaren
    • BPM teruggave
    • BPM aangifte
    • BTW terugvragen bij export auto
    • COC of CVO verklaring auto
      • COC/CVO bestellen
    • Douane document (EX-A)
    • EUR.1 verklaring
    • Export kenteken RDW
    • Zulassung (Duitse brief)
    • Milieusticker
    • Groene kaart
      • Groene kaart bestellen
    • Exportkenteken
    • Tijdelijk exportkenteken
    • Verklaring typegoedkeuring
  • Occasions
  • Auto transport
  • Privacy
Menu

Auto’s blijven Duitslands belangrijkste exportproduct

Geplaatst op 5 december 20166 juni 2017 door NielsGlobalcar

Auto’s blijven Duitslands belangrijkste exportproduct. In tegenstelling tot wat u misschien denkt is het niet de bier en Bradwurst, maar de auto. In 2015 exporteerden Duitse fabrikanten voor 190 miljard euro aan auto’s en onderdelen, een toename van 2,3 procent met het jaar ervoor. Dit maakte het Duitse Bureau voor de Statistiek afgelopen maand bekend.
De uitvoer van automerken als BMW, Daimler en Volkswagen was in 2015 goed voor 17,4 procent van de gehele Duitse export. Op de tweede plek kwamen machines van Duitse makelij met 163,6 miljard en vervolgens chemische producten met 104,5 miljard. De gehele uitvoer met het label ‘Made in Germany’ nam in 2015 met 3,4 procent toe tot een record van 1098 miljard euro.

Duitsland is het vierde autoland ter wereld

Bij ons belangrijkste importland is de auto-industrie de meest in het oog springende handelstak en kent een zeer lange traditie. De Duitser Carl Benz bouwde in 1892 mee aan de allereerste auto ter wereld en gaf daarmee het startschot voor zowel het bedrijf Daimler-Benz als de succesvolle auto-industrie van Duisland.

In 2015 waren in de autosector in Duitsland maar liefst 775.000 mensen met een arbeidscontract. In dat jaar rolden er 5,6 miljoen auto’s van de lopende band, wat een omzet betekende van 384 miljard euro. Duitsland is hiermee het vierde autoland ter wereld, na China, Japan en de VS. Een belangrijke reden achter het Duitse autosucces is dat het land een voorname producent is van ruw ijzer en staal, wat goed van pas komt bij het produceren van auto’s.

Volkswagen is het grootste bedrijf van Duitsland

De auto-industrie is vooral te vinden in de deelstaten Beieren en Baden-Württemberg, beide in Zuid-Duitsland. Bedrijven als Daimler en Porsche zijn in Stuttgart gevestigd. Daimler (Mercedes) behaalde in 2015 een omzet van 130 miljard euro en is daarmee het op een na grootste bedrijf van het land.

BMW bevindt zich in München en Audi in Ingolstadt (Beieren). Opel komt uit Rüsselsheim bij Frankfurt en is in de vorige eeuw eigendom geworden van het Amerikaanse General Motors. Hoewel Ford een Amerikaans bedrijf is, worden alle Europese modellen in Keulen gebouwd.

Volkswagen is het grootste bedrijf van Duitsland met een personeelsbestand van 271.000 en een jaaromzet in 2015 van 200 miljard. Het bedrijf is gelokt door subsidies zich in de loop der tijd gaan huisvesten in het voormalige Oost-Duitsland. In 2015 kreeg VW zoals bekend een grote klap te verwerken vanwege het sjoemelsoftwareschandaal. Later bleek ook Audi schuldig aan dit soort praktijken, wat de export van Duitse auto’s een terugval heeft opgeleverd.

 

img

© 2022 | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema