Iedereen kent wel het Dieselgateschandaal van Volkswagen. In ieders beleving is deze Duitse autofabrikant de zondebok, maar het laatste nieuws geeft nu een heel ander staartje aan de zaak: concurrent Audi lijkt aan de basis te staan van de sjoemelsoftware. Dit merk zou de software hiervoor hebben geschreven.
Recentelijk kwamen namelijk e-mails van een Duitse Audi-ingenieur boven water. Hieruit blijkt dat hij in 2007 aan topfunctionarissen binnen zijn bedrijf heeft geschreven dat het “ganz ohne bescheissen” (helemaal zonder de boel te belazeren) met geen mogelijkheid kon worden gerealiseerd om de strenge Amerikaanse NOx-norm te kunnen halen. Dit is deze maand onthuld door de Duitse krant Sϋddeutsche Zeitung, die de mails in handen kreeg via de Amerikaanse advocaten die in dat land de belangen voor VW behartigen. Wilt u uw auto exporteren naar Duitsland? Dan bent u bij GlobalCar goed!
Audi houdt lippen stevig op elkaar
Bij Audi houden ze de lippen nu stevig op elkaar; de autofabrikant heeft aangegeven dat gezien de nog lopende onderzoeken en de daaraan verbonden zwijgplicht er geen uitspraken kunnen worden gemaakt met betrekking tot de laatste beschuldigingen. Duitse media beweren dat verschillende ingenieurs en directieleden van Audi van de oplichting op de hoogte moeten zijn geweest, maar al die tijd niet hebben ingegrepen door bijvoorbeeld de Raad van Toezicht ervan op de hoogte te stellen.
Een aantal hooggeplaatste technici zijn naar aanleiding van de Audi-beschuldiging al op non-actief geplaatst. Een van de technici heeft dan ook aan de Amerikaanse justitie bekend dat hij een rol had in de ontwikkeling van de software. Het gaat om de 62-jarige James Robert Liang van het emissietestcentrum van VW, die met justitie heeft afgesproken dat hij in ruil voor strafvermindering belastende informatie op tafel zou leggen. Nu hangt hem immers nog een straf van vijf jaar gevangenis boven het hoofd, aangevuld met een geldboete van 250.000 dollar.
Volkswagen kon niet aan de Amerikaanse milieu-eisen voldoen
De Amerikaanse justitie verwacht dat er nog meer klokkenluiders zich zullen melden. In de mails die Liang overhandigde komen ook diverse namen voor van hooggeplaatste lieden uit de autobranche. Uit de inhoud komt onder meer naar voren dat Liang heeft gezegd in het mailverkeer dat met de technische eigenschappen van de VW Clean Diesel nooit aan de Amerikaanse milieu-eisen van 2007 kon worden voldaan, en het een vermogen zou gaan kosten om dit recht te trekken.
Als maatregel ontwikkelden Liang en zijn collega’s een zogeheten ‘defeat device’. Dit staat voor software dat een emissietest herkent en vervolgens een dieselmotor in een VW automatisch laat overschakelen op een schoner programma. De onderschepte e-mails van 2007 tot 2014 zijn volgens de media te omschrijven als ‘hallalujah-verhalen’, de latere berichten zijn tamelijk wanhopig te noemen.
Door de medewerking van Liang denkt de Amerikaanse rechter voldoende bewijs in handen te hebben om ‘de echte dader’ te pakken. De top van Volkswagen blijft echter nog steeds volhouden dat ze nergens iets van afwist.