Ga naar de inhoud

Menu
  • Home
  • Tips
    • Afspraak maken
    • Autobedrijf Oud-Beijerland
    • Exportdienstverlening
    • Auto exporteren naar buitenland
    • Auto uitvoeren naar het buitenland
    • Auto uitvoeren
    • Auto verkopen aan buitenlander
    • Auto voor export verkopen
    • Gebruikte auto kopen
    • Occasion auto
    • Verhuisgoed import
    • Voertuig export advies
    • Voertuig exporteren
    • Veelgestelde vragen
  • Export
    • Auto export
    • Tijdelijk verzekeren
    • Overige voertuigen
      • Brommer exporteren
      • Camper of Caravan exporteren
      • Motor exporteren
      • Vrachtwagen export
      • Wagen exporteren
      • Trailer of aanhanger exporteren
    • Mijn auto snel exporteren
    • Auto exporteren RDW
    • Auto export basis
    • Auto export bedrijven
    • Auto export binnen EU
      • Auto exporteren naar België
      • Auto exporteren naar Duitsland
      • Auto exporteren naar Frankrijk
      • Auto exporteren naar Spanje
      • Exporteren naar Noorwegen
    • Auto export buiten EU
    • Auto exporteren kosten
    • Occasion exporteren
    • RDW auto exporteren
    • RDW export
    • Nieuwe auto exporteren
    • Oldtimer exporteren
  • Import
    • Auto importeren Nederland
    • Auto invoeren in Frankrijk
    • Auto invoeren in België
      • Offerte opstellen
    • Nieuwe auto invoeren in België
    • Auto invoeren in Spanje
    • Auto invoeren in Zwitserland
  • Administratief
    • Auto uitvoeren BPM
    • Auto exporteren BPM
    • Auto vrijwaren
    • BPM teruggave
    • BPM aangifte
    • BTW terugvragen bij export auto
    • COC of CVO verklaring auto
      • COC/CVO bestellen
    • Douane document (EX-A)
    • EUR.1 verklaring
    • Export kenteken RDW
    • Zulassung (Duitse brief)
    • Milieusticker
    • Groene kaart
      • Groene kaart bestellen
    • Exportkenteken
    • Tijdelijk exportkenteken
    • Verklaring typegoedkeuring
  • Occasions
  • Auto transport
  • Privacy
Menu

Volkswagen opnieuw in heet water over gesjoemel met tests

Geplaatst op 9 november 201521 mei 2017 door NielsGlobalcar

Nieuwe tests wijzen naar meer auto’s met fraudesoftware

Recente tests van een intern onderzoek bij Volkswagen laten ook afwijkingen zien in benzineauto’s. Het gaat hierbij voornamelijk om de uitstoot van gassen die belangrijk zijn voor de nieuwe strengere regelgeving rond emissie. Met deze resultaten heeft Volkswagen mogelijk geprobeerd om belastingvoordelen binnen te slepen in landen als Duitsland en Nederland.

 

Dit nieuws is een groot probleem voor het autoconcern, dat eerder dit jaar al onder vuur kwam te liggen nadat tests aanwezen dat veel van de dieselauto’s van Volkswagen sjoemelsoftware bevatten die de motor zuiniger lieten draaien in een testomgeving. Hiermee is over de hele wereld onderzoek gestart naar de auto’s van Volkswagen, met waarschijnlijk boetes van ongekende hoogte voor de autoproducent.

Mijn auto speelt vals

De sjoemelsoftware in Volkswagens is in staat een testomgeving te herkennen. Hierbij let het programma of het feit dat de auto’s rijden maar nergens heen lijken te gaan, een kenmerk is van de rollende weg waar de auto’s op staan. Daarnaast merkt het dat er geen bestuurder in de auto zit en de gps slechte ontvangst heeft, wat vaak betekent dat de auto ergens binnen staat. De software past vervolgens de motor aan om uitstoot te verminderen. Dit zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke gassen lager is tijdens tests dan in normaal gebruik.

De toekomst van Volkswagen

Autoconcern Volkswagen omvat onder andere Audi, Skoda en Porsche; ook daar is sjoemelsoftware gevonden. De VS wil Volkswagen een boete geven voor de bijna half miljoen auto’s die geïnfecteerd zijn. Deze boete kan oplopen tot 18 miljard, en het is aannemelijk dat andere landen ook geld gaan eisen naast de reparatiekosten. Met nog meer dan tien miljoen auto’s die foute software bevatten is de kostenpost die dit op gaat leveren astronomisch. Volkswagen heeft eerder al 6.6 miljard apart gezet om de reparaties te dekken die nodig zijn voor de foute software, en met dit recente schandaal is er nog eens 2 miljard bij gekomen. Er zijn op dit moment al 160.000 Volkswagens met sjoemelsoftware in Nederland die allemaal moeten worden teruggeroepen door Volkswagen om de correcte software te installeren.

 

Naast de kosten van het terugroepen en repareren van miljoenen auto’s is ook het imago van Volkswagen beschadigd. Het beeld van de degelijk gebouwde Duitse auto van Volkswagen is voorlopig weg bij het publiek en het is nog maar de vraag of Volkswagen het vertrouwen kan terugwinnen. Voor korte tijd stond was de autoproducent de grootste ter wereld, maar inmiddels is Toyota ze alweer voorbij.

img

© 2022 | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema