augustus 26, 2016

Tesla werkt aan elektrische bus, vrachtwagen en autodeeldienst

Algemeen directeur Elon Musk van autobedrijf Tesla is bezig met de ontwikkeling van een elektrische bus en vrachtwagen. Dit openbaarde hij deze maand op de website van Tesla. Met veel bombarie noemde hij dit ‘het tweede master plan van Tesla’. Het eerste master plan van het bedrijf, het produceren van drie elektrische auto’s die steeds goedkoper zouden worden, is volgens Musk bijna voltooid.

De ontwikkeling van de elektrische bus en vrachtwagen zijn volgens Elon Musk belangrijk om de slagkracht van de tesla-fabrieken te verhogen, en daarmee hun automodellen lager in prijs te kunnen maken. De ontwikkeling van een elektrische vrachtwagen zal volgens hem zorgen voor een revolutie in de transportsector, omdat het de transportkosten aanzienlijk omlaag zal halen.

Elektrische bus wordt zelfrijdend en brengt u op plek van bestemming

Ook de elektrische bus van Tesla zal uniek worden. Op de langere duur zal de elektrische bus zelfrijdend worden en geen eigen gangpad meer nodig hebben. Ook worden de inzittenden niet meer naar bushaltes vervoerd, maar naar het punt van bestemming. Ook wil Tesla dat de bussen net zo snel kunnen accelereren als personenauto’s, mede om filevorming te voorkomen.

Ook wil Tesla inspringen op een grote trend die zich thans overal ter wereld afspeelt: het auto delen. Musk denkt dat door de komst van de zelfrijdende auto mensen aan hun auto kunnen verdienen als deze niet in gebruik is. Automobilisten kunnen hun auto dan autonoom laten rijden voor een autodeeldienst. Als in den stad meer vraag is dan aanbod voor Tesla’s, kan het autobedrijf een eigen vloot van zelfrijdende auto’s inzetten. Zou u ook graag een nieuwe auto willen? Kijk dan eens bij Globalcar, wij verkopen de beste occasions!

Tesla: onze Autopilot-functie is veiliger dan zelf rijden

Op zijn website verdedigt de topman van Tesla nog eens de uitrol van de Autopilot-functie in de Tesla’s, die hun automodellen deels zelfrijdend maken. Volgens Musk is deze functie op dit moment al veiliger dan zelf rijden, ook al is er in de VS afgelopen jaar iemand verongelukt die op Autopilot reed. Musk beschouwt het uitzetten van deze functie desondanks als ‘moreel verwerpelijk’.

Een ander opmerkelijk nieuwsfeit op dezelfde pagina op de Tesla-site is dat Musk de overname van zonnepanelengigant SolarCity goed praat. De aandeelhouders van Tesla zijn hierop tegen, maar Musk ziet het als een logisch samenvloeien van twee bedrijven. Hij wil immers dat Tesla in de toekomst de controle heeft over de manier waarop de aanvoer van elektriciteit aan een auto wordt geleverd. Het bedrijf denkt dat mensen in de komende jaren bij hun auto ook zonnepanelen en een accusysteem voor bij hen in huis zullen gaan bestellen. Dit proces wordt bemoeilijkt als Tesla en SolarCity twee verschillende bedrijven zijn.