november 23, 2015

Rijden in de sneeuw

Als een rallyauto jezelf voortbewegen in de sneeuw, geen al te beste combinatie in onze lage landen, waar slechts enkele dagen per jaar sneeuw valt. De meeste mensen zullen echter zo voorzichtig en veilig mogelijk in de sneeuw willen rijden. Desondanks, als de sneeuwperiode weer aanbreekt moeten we weer rekening gaan houden met honderden kilometers file en slippartijen.

Tips om veiliger te rijden in de sneeuw

-IJsvrij maken van uw auto.

Autoruiten voor, achter en beide zijden afkrabben voor een optimale zichtbaarheid. Vergeet ook uw koplampen en achterlichten niet ! Zet de verwarming op de warmste stand en richten op de voorruit, zodat deze niet kan aanslaan.

-Hoe te vertrekken in de sneeuw?

U vertrekt het beste uit de tweede versnelling. Dit maakt de kans op doorslippen een stuk kleiner omdat de wielen dan niet meteen te snel gaan draaien. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam los.

-Pas uw snelheid aan!

-Houd altijd voldoende afstand.

Op een natte of besneeuwde weg is uw remafstand aanzienlijk langer. Bij een nat wegdek is de remweg minstens twee maal zo lang. Ligt er sneeuw op de weg, dan wordt de remweg nog twee keer langer en voor u het weet bent u al tientallen meters aan het glijden.

-Rijdt u zoveel mogelijk op de rechter rijstrook.

Op de rechterrijstrook kunt u altijd naar de vluchtstrook uitwijken op het moment dat het verkeer opeens gaat stilstaan.

-Bereid u voor.

Houdt u er rekening mee dat de gebruikelijke rit veel langer kan duren en neem dan ook een deken en eventueel wat extra drinken en eten mee. Zorgt u er ook voor dat uw tank vol zit. In het ergste geval komt u vast te staan in een sneeuwfile. Met een volle tank kunt u uw auto lang verwarmen.

Wat als u toch slipt?

Raakt u toch in een slip, ga dan niet plots op de rem staan. In alle gevallen geldt: als de auto gaat slippen, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waarheen u van plan was te gaan. Probeer een eventueel obstakel te ontwijken door middel van sturen.

Eerste les slipcursus: kijk nooit naar het punt waartegen u denkt te gaan botsen, maar naar het punt op de weg naar waar de auto wel zal moeten gaan. Als u naar de boom kijkt zal u er onbewust ook naartoe sturen.

Is de auto niet uitgerust met ABS, ga dan nooit op de rem staan, want dan zullen de wielen blokkeren. Als u voelt dat de wielen opnieuw grip hebben, kunt u voorzichtig of pompende remmen.

Hebt u wel ABS, houd het rempedaal dan volledig ingedrukt. Schrik niet als u een kloppend geluid hoort: dit is normaal wanneer het ABS-systeem ingrijpt.

Winterbanden

’s Winters zijn de rijomstandigheden bijzonder lastig: bestuurder en auto worden dan zwaar op de proef gesteld. Kou, regen, ijzel, sneeuw en gevallen herfstbladeren kunnen de autorit verstoren. Om de veiligheid te bevorderen onder deze lastige weersomstandigheden kunt u kiezen voor winterbanden. Door het profiel en de speciale rubbersamenstelling zorgen winterbanden onder alle gladde omstandigheden voor sterk verbeterde grip en dus voor uw veiligheid! Winterbanden hebben een aantal voordelen op normale banden:

-Sterk verbeterde grip bij temperaturen onder de 7°C

-Minder kans op aquaplaning door meer effectieve waterafvoer

-Betere wegligging in bochten

-Kortere remweg

Voor de veiligheid is het van belang dat alle banden door winterbanden worden vervangen.