In de aanloop naar de grote autobeurs van Frankfurt sprak Mercedes al van een nieuwe coupé. Er kwam een foto op Facebook die weinig informatie gaf. De mooie daklijn van de auto is wel zichtbaar, maar hoe deze er precies uitzag was niet duidelijk. Van 17 tot 27 september is de Frankfurter autoshow, en tijdens deze show werd de Mercedes Concept IAA gepresenteerd. Mercedes stond er met de CLA-saloon al bekend om dat het een ontzettend “gladde” auto kon maken, de dragcoëfficiënt van de CLA is met 0,23cD vergelijkbaar met die van een haai. De nieuwe Concept IAA verplettert dit door naar een dragcoëfficiënt van slechts 0.19cD te gaan. Dit is onwaarschijnlijk weinig luchtweerstand en daar heeft Mercedes dan ook een paar trucjes voor moeten uithalen.
De uitstraling
Wanneer de Mercedes stilstaat, of rustig rondrijdt (minder dan 75km per uur), dan is de uitstraling van de Mercedes al uniek te noemen. De opvallende grill, de prachtige ronde lijnen en een echte kont. De Mercedes komt echt tot zijn recht bij hogere snelheden. Zo wordt de auto in het totaal 390mm lang. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant verandert de Mercedes, waarbij de verlenging van de kont toch het meest opvalt. Het effect is dat het achteroppervlak van de auto veel kleiner wordt, dit zorgt ervoor dat de auto veel minder luchtweerstand heeft. Het klinkt raar, maar het achteroppervlak is ontzettend belangrijk voor de hoeveelheid luchtweerstand die een auto heeft. Dit heeft te maken met het feit dat de auto een “lege” ruimte achter zich laat die opgevuld moet worden met lucht. Dit opvullen van de “lege” ruimte heeft een zuigende werking, en dus wordt de auto eigenlijk achteruit getrokken. Door dit oppervlak te verkleinen, heeft de auto dus minder terugzuigende werking.
Concept of realiteit?
Natuurlijk is de Mercedes Concept IAA een concept car, maar dat betekent niet dat alle nieuwe technologie niet gebruikt wordt of gaat worden op de auto’s van Mercedes. Zo gebruiken de huidige modellen al de techniek van het afsluiten van de grill bij hogere snelheden, om zo de aerodynamica te verbeteren. Daarnaast is het ook een bekend concept om de lampen te verwerken in het chassis, wat Mercedes dan ook weer op een bijzondere manier uitgevoerd heeft. Natuurlijk zal het nog wel even duren voordat sommige snufjes op de weg te zien zullen zijn, maar dat betekent niet dat de Concept IAA alleen mooie plaatjes geeft.