Vooral door de hippe modellen van BMW en Tesla zijn hybride plug-ins in korte tijd zeer populair geworden. Mede door de gulle subsidies van de overheid stromen ook de zakelijke rijders toe, ook in het geval van de helaas nog schaarse occasions, want momenteel is de vraag nog veel groter dan het aanbod.
Minister Kamp komt binnenkort met een plan om elektrisch rijden aantrekkelijker en bereikbaarder te maken, want de urgentie om het publiek aan de elektrische auto te krijgen is groot. Daar komt bij dat de diverse fiscale voordelen voor de zakelijke rijder al gaan verdwijnen voor 2020, het jaar waarin onze regering wil dat er 200.000 stekkerauto’s op de Nederlandse wegen zullen rijden.
Ook vanuit het bedrijfsleven is een roep hiertoe, en het leasebedrijf LeasePlan wil dat de overheid ook het gebruik van de tweedehands stekkerauto gaat stimuleren. Volgens LeasePlan wil de komende jaren één op de vier automobilisten die een tweedehands auto wil kopen een plug-in hybride aanschaffen. Maar 42 procent denkt echter dat dit duurder gaat uitpakken dan een gewone benzine-auto.
Vraag naar stekkerauto’s zal fors toenemen
De leaseperiode van vele hybrides en plug-ins loopt af in 2017, in dat jaar verwacht LeasePlan een enorme vraag voor stekkerauto’s, daarom moet volgens het bedrijf de overheid de hybrides stimuleren. Op dit moment is zeven procent van de lease-auto’s die terugkomt een elektrische, dat zal straks vijftien procent gaan worden.
Om potentiële kopers over de streep te halen heeft LeasePlan ook al een mooie aanbieding bedacht: elke koper van een plug-in hybride kan bij hen een laadpaal kopen voor slechts 550 euro. Altijd handig, omdat de overheid het tot nu toe nog enigszins laat afweten op een ander vlak: het stimuleren van de plaatsing van meer oplaadvoorzieningen op openbare plekken.
Belangrijkste koopredenen: lagere brandstofkosten en beter voor milieu
LeasePlan zegt dat de belangrijkste redenen van automobilisten om een stekkerauto te hebben zijn dat het beter is voor het milieu en de brandstofkosten lager zijn. Wie minder dan dertigduizend kilometer per jaar rijdt, kan met een hybride- of elektrische auto veel besparen op brandstofkosten. Zo zou iemand op de afstand Amsterdam-Amersfoort rond de vier euro kunnen besparen.
Het leasebedrijf heeft goede verwachtingen dat de overheid de hoeveelheid laadpalen in 2017 goed op orde zal hebben, want Den Haag heeft hiervoor de noodzaak al onderkend. Ook is LeasePlan van mening dat een stimulans van de overheid op het tweedehands gebruik van de hybrides zou voorkomen dat deze modellen naar het buitenland worden geëxporteerd. Hiermee wordt tevens ondervangen dat de geïnvesteerde milieusubsidies na vijf jaar naar het buitenland zouden verdwijnen.