Opties voor BPM berekening

juni 27, 2016

Het aantal autokraken is fors afgenomen

De afgelopen drie jaar zijn er meer dan voorheen bewustwordingscampagnes gehouden om autodiefstal tegen te gaan. Daarnaast is de beveiliging van auto’s steeds beter geworden. Deze twee zaken leiden ertoe dat de hoeveelheid autodiefstallen in Nederland al sinds 2013 aan het dalen is.

Volgens de brancheorganisatie BOVAG zijn de tijden van de kleine gelegenheidsdief voorbij, maar treffen we tegenwoordig vooral professionele bendes die handelen op bestelling.  De aangiftes van autodiefstal plus de diefstal van delen van auto’s ging volgens cijfers van de Nationale Politie van 153.000 in 2012 naar 120.500 in 2015. Een niet te onderschatten factor van deze daling is de betere autobeveiliging en inbouwapparatuur. In de top tien van meest gestolen producten uit auto’s namen alleen de navigatiesystemen toe (van 6.800 naar 15.000) en airbags (van 4.100 naar 5.000).

Autodiefstal gaat tegenwoordig steeds vaker ‘op bestelling’

Ook stelt de BOVAG dat er anno nu steeds meer op bestelling wordt gestolen: een dief gaat gewoon op zoek naar een bepaald type van een automerk en ontvreemdt het gewenste onderdeel. Volgens de BOVAG en de verzekeraars duidt dit op een nieuw ‘daderprofiel’, te weten ‘vakmannen’ die onderdeel zijn van een professionele bende. Opvallend is dat jonge gezinnen in nieuwbouwwijken het vaakst getroffen worden door autodiefstal. Dit soort wijken zijn doorgaans makkelijk bereikbaar en daardoor een aantrekkelijke ‘speeltuin’ voor de moderne autodief. Verder is bekend dat het ‘hoogseizoen’ voor autodieven plaats vindt als er donker en guur weer is.

De AVC (Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit) signaleert ook al enkele jaren dat door de toegenomen elektronica in auto’s het moeilijker wordt om nog een auto-inbraak te plegen.  Het AVC stelt dat dat vooral  geldt voor auto’s uit het jaar 2015 en 2016, doordat de techniek zich steeds verbetert.

Een belangrijke mijlpaal op het gebied van autodiefstalpreventie was de verplichtstelling in 1998 van de startonderbreker.  Doordat dieven niet meer de contactkabels onder de stuurkolom konden verbinden was hiermee de eerste vorm van elektronische autobeveiliging geboren; sinds dat jaar zorgde dat voor een halvering van het aantal diefstallen.

Afgelopen twintig jaar forse toename vaan elektronische preventiemiddelen

In de loop der tijd is er nog veel meer bijgekomen aan elektronische preventiemiddelen. Zo kunt u een extra alarmsysteem installeren, zeker bij de wat duurdere auto’s geen overbodige luxe. Ook kunt u een tweede startonderbreker plaatsen, met een andere codering en daardoor moeilijker te hacken. Een andere populaire optie is een bear lock onder de versnellingsspook, waardoor er zonder de bijbehorende auto niet kan worden geschakeld. Eveneens vaak toegepast is een track-and-trace-systeem, zodat een auto altijd en overal is terug te vinden.

De AVC informeert autofabrikanten over diefstaltrends, onder meer als blijkt dat een bepaald autotype opeens erg gewild is. De fabrikanten passen daarop dikwijls die modellen auto’s aan.